Методична скринька

                  

Назви тематичних місяців у 2 класі





              Ідеї корисних руханок для дітей



50 обов'язкових завдань для                          першокласника



Як зацікавити дітей читанням – практичні поради



Банк авторських розробок


Календар учителя.



 10 найкращих фільмів для дітей,             що пояснюють складні питання просто




   Методичний прийом "Кольорові поля"


Адаптація дітей до навчання у школі




     Формування уміння переказувати                                                           текст


                                        Щоденні 5

                          Читання для когось 





                       Конспекти уроків.

                        https://novuy-urok.blogspot.com/?m=1



   Fwd: 🔥 Нові генератори практичних завдань

Сучасні освітні інструменти для вчителів


 Ранкові зустрічі. Тиждень “Моя країна – Україна”


Метод Storytelling: як зацікавити дітей, розповідаючи історії.




Яких уроків чекають учні?


Як розвивати критичне мислення в учнів (з прикладом уроку)


Найкращі інтернет-ресурси для вчителів початкових класів

Для тих, хто буде працювати у 1 класі. Інтегроване навчання.

Fwd: Цікаві педагогічні технології — дізнайтеся та впроваджуйте!
https://e.mail.ru/compose/?mailto=mailto%3ahigh_school@osnova.utsltd.net



До уваги та роботи!

                                                            Майстерня педагога
                                               https://mozaikaped.blogspot.com/



Ребус-метод навчання читати


               Як працює школа за новим стандартом


Досвід учителів початкових класів у проведенні Тижня початкової школи.


Ранкова зустріч: що це і навіщо

http://nus.org.ua/articles/rankova-zustrich-shho-tse-i-navishho/


Інтегроване навчання: тематичний і діяльнісний підходи 


Як вести себе з учнями


НОВА  ШКОЛА-цікавіше за підручник

Шановні ТВОРЧІ УЧИТЕЛІ! Проявіть свою креативність. Новий простір у школах. 5 прикладів, як вчителі самі вирішують це питання


Технологічна карта навчального кабінету початкових класів

Сучасна методика навчання української мови в початковій школі


https://urok-ua.com/suchasna-metodika-navchannya-ukrayinskoyi-movi-v-pochatkoviy-shkoli/   

    

Як навчити дитину множити в ігровій формі



  10 СПОСОБІВ ПРОВЕДЕННЯ ОПИТУВАННЯ НА УРОКАХ


10 КОРИСНИХ САЙТІВ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ


Коли 1 вересня стало офіційним і як святкують його в інших країнах — у статті «Усе знаєте про День знань?»

Дитячий україномовний канал



Блокнот для розвитку мислення, уваги та пам'яті дитини.

Арт-педагогіка у роботі учителя 



Навчання в початковій школі стає стресом не тільки для дітей, але й для їхніх батьків.http://life.pravda.com.ua/society/2016/08/1/215870/






Шановні  колеги!

Маємо нові державні стандарти для початкової школи, які передбачають інтеграцію змісту навчальних предметів, пропонують базову програму та можливість школі самостійно добирати навчальний матеріал для виконання стандарту.

Яке місце у програмах нової школи буде відведено природознавству, залежить від нас. Природознавство – інтегрований курс, який має на меті пропедевтику фізики, хімії, біології, географії, астрономії, екології. Саме тому воно може і повинно стати стрижнем, навколо якого будуть будуватися інтегровані навчальні програми для початкової школи.
Щоб створити нові курси, доведеться повністю змінити підходи до організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, навчитися конструювати інтегровані уроки, дні, тижні, добирати матеріал для навчання за інтегрованими темами.

На допомогу учителю пропоную комплект: конструктор уроків природознавства на інтеграційній основі „ЧАРІВНА КНИГА ПРИРОДИ” та набір дидактичних карт для навчальних ігор.

Презентацію посібника можна переглянути на сайті „Колосок” за посиланням: http://kolosok.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/prezentacija-chkp.pdf

Вартість комплекту (посібник + карти) буде залежати від тиражу. Попередні замовлення – на 20 % дешевші.
Друк матеріалів заплановано на початок серпня, розсилка за замовленнями –  до 15 серпня.
Прошу усіх природничників передати інформацію учителям початкової школи.

Гарного літа!
З повагою, Дарія Біда.

Эта простая хитрость в два счета научит твоих детей умножению! 

http://justfun.su/obrazovanie/eta-prostaya-hitrost-v-dva-scheta-nauchit-tvoih-detej-umnozheniyu-kanikuly-ne-isporcheny.html

Сайт «Розвиток дитини» пропонує батькам та вихователям дитсадків практичні завдання, що допоможуть у цікавій ігровій формі підготувати дитину до роботи у класі під час шкільних уроків.
http://osvita.ua/school/56078/


Вправи на зосередженість
http://club.doctorgavrilov.ru/profiles/blogs/6459150:BlogPost:225588


ВПРАВИ-ЕНЕРГІЗАТОРИ, НЕСТАНДАРТНІ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ, ДИНАМІЧНІ ПАУЗИhttp://www.yrok.net.ua/load/vchitelski_znakhidki/do_uroku_fizichnoji_kulturi/vpravi_energizatori_nestandartni_fizkultkhvilinki_dinamichni_pauzi/109-1-0-1071



Нейробіка - це гімнастика для мозку
У Європі набирає популярність новий вид гімнастики - нейробіка. Проте їй займаються не для скидання ваги і не для зміцнення м'язів. Дивовижна нейробіка, це гімнастика для мозку.Гімнастику виявляється корисно робити не тільки для зміцнення тіла, але і для посиленого тренування мозку. Точніше сказати - для пам'яті, абстрактного мислення, розвитку уяви, профілактики атеросклерозу, для зменшення депресії. І не тільки! Нейробіка винайшли двоє американців. Це письменник Меннінг Рубін і нейробіолог Лоренс Кац. Вони довели, що при систематичному виконанні однієї і тієї ж роботи, людині все важче стає зосереджуватися на новій справі, навчальному матеріалі або проблемі. Однотипне заняття призводить до падіння концентрації уваги і послаблення пам'яті. В результаті знижуються розумові здібності, так як погіршується зв'язок між нервовими клітинами (нейронами) головного мозку.
Чим корисна нейробіка для мозку? Раніше вчені вважали, що пошкоджені в результаті емоційних переживань нервові клітини не відновлюються. А якщо і відновлюються, то дуже повільно. У звичайних умовах це саме так і відбувається, але цей процес можна і прискорити. Як фізичні навантаження у поєднанні з правильним харчуванням прискорюють ріст м'язів, так і регулярні розумові тренування в багато разів прискорюють процес відновлення нервових клітин. Саме для цього гімнастика нейробіка і була розроблена.
З одного боку, заняття нейробікой не вимагають вечірніх походів в спортзал і виснажливих тренувань. Можна займатися гімнастикою для мозку в будь-якій обстановці і в будь-який час. Відновлювати нейрони мозку можна стоячи біля плити, по дорозі на роботу, в обідню перерву, розслабившись у кріслі і навіть приймаючи ванну. Але з іншого боку, буде потрібно «поворушити звивинами». Мозок треба постійно дивувати, змушувати «сіра речовина» працювати по-іншому. Суть нейробікі полягає саме в цьому: змінити звичний хід подій, буквально в усі дії внести новизну. Те, що ви день у день виконували не замислюючись, доведеться робити по-іншому. Виявляється, найефективніше стимулюють мозок, пам'ять, увагу незвичайні дії.
Міняємо руки.
Дуже простим вправою для мозку є елементарна зміна рук. Досить почати лівою рукою (для лівшів - правої) чистити зуби, застібати на сорочці гудзики, друкувати на клавіатурі комп'ютера. Такі вправи активізують моторну кору правої півкулі. А це благотворно впливає на нестандартне мислення і творчі здібності.
Рухаємося на дотик.
Ще одним вправою є пересування в просторі, який добре знайоме, з закритими очима. Це може бути квартира, під'їзд, робоче приміщення і т. Д. Таким чином активізуються сенсорні ділянки мозку, які в звичайному житті мало задіяні або взагалі не працюють. Це дуже гарна гімнастика для мозку. Вона різко активізує роботу нейронів.
Постійно змінюємося.
Не треба боятися змінювати імідж. Іноді корисно носити нові незвичайні наряди, експериментувати з макіяжем, змінювати колір волосся і зачіску. В цьому випадку спрацьовує ефект «високих каблуків» для жінки або «ефект піджака» для чоловіків. Разом з новими відчуттями приходить і новий образ думок.
Відхилення від маршруту.
Ходити на роботу за однією і тією ж дорогою, повз одних і тих же будівель небезпечно. Звичний маршрут притуплює сприйняття реальності. Тому корисно щодня хоч трохи змінювати свої маршрути на роботу, в магазин, на навчання. Спробуйте їздити або ходити на роботу іншою дорогою, навіть якщо шлях виявиться трохи довше. У вільний час треба відвідувати виставки, музеї, торгові центри. А подорожувати бажано по нових місцях. Так розвивається просторова пам'ять.
Поміняємо все місцями.
Добре регулярно оновлювати інтер'єр в офісі та квартирі, щотижня переставляти речі вдома і на робочому столі. Оновлювати шпалери на робочому столі комп'ютера. Готувати вдома нові страви і пробувати в ресторанах незнайомі екзотичні страви. Не завадять експерименти з парфумерією. Ці вправи нейробікі допомагають людям різко активізувати всі органи чуття. Новизна у відчуттях стимулює сенсорні входи мозку, асоціативна пам'ять стає міцнішим.
Говоріть образно.

Спробуйте на питання «що нового?»,«Як справи?»Не відповідати банальними фразами. Відмовтеся з цього моменту від стереотипів, нічого не значущих, порожніх відповідей. Придумуйте кожен раз нові відповіді. Придумуйте нові жарти, запам'ятовуйте анекдоти, і обов'язково ними діліться зі знайомими. Ви стимулюєте цими вправами нейробікі ліву скроневу область мозку - зону Верніке, яка відповідає за розуміння інформації, - і центр Брока, який відповідальний за зв'язну мову. З цих нехитрих вправ можна почати знайомство з нейробікой, такою собі гімнастикою для мозку. І поступово переходити до більш складних методиками.


Завантажуйте нові завдання 
для всебічного розвитку  дитини

---------- Forwarded message ----------
From: Розвиток дитини


 Генератори завдань для молодших школярів

Генератор «АНАГРАМ»:http://childdevelop.com.ua/generator/letters/anagram.html

Генератор головоломки «Знайди слова»:http://childdevelop.com.ua/generator/letters/puzzle.html

Генератор українських прописів:
http://childdevelop.com.ua/generator/letters/propisi.html

Генератор кросвордів:http://childdevelop.com.ua/generator/letters/cross.html
Генератор завдань з додавання:
http://childdevelop.com.ua/generator/math/add.html
Генератор завдань з віднімання:http://childdevelop.com.ua/generator/math/sub.html
Генератор завдань з множення:http://childdevelop.com.ua/generator/math/mul.html

Генератор завдань з ділення:http://childdevelop.com.ua/generator/math/div.html


Мастер-класс К.Бугайчука "Перевернутый класс: мода или польза?""










Українська мова



Вступне слово
У відео зазначається про необхідність змін у сучасній системі освіти, що пояснює  директор НВК “Новопечерська школа” Ірена Корбабіч-Путко
Технологія «Сторітелінг»
Розгляд методики сторітелінгу, за допомоги якої учень вчиться формулювати свої думки та розповідати про себе. Використання вчителем такої методики - гарний привід для учня описати  свої вчинки та почуття, проаналізувати власні дії, оцінити наслідки та зробити висновки на майбутнє. “Сторітелінг успішно використовують у бізнесі для просування брендів та товарів на ринку. В 2006 році  ця технологія була визнана бізнес ідеєю року. Молодші школярі надзвичано люблять слухати та розповідати про себе історії. Та чи вміють вони їх писати? Зробіть крок на зустріч життю та заохотьте дітей писати історії про те, що трапилось з ними, або з тими, хто поруч!”, - звернулася до вчителів початкової школи Інна Большакова.
Стратегія розвитку критичного мислення «РАФТ»
Розгляд методики “Рафт (RAFT)”, назва якої розшифровується як  роль, аудиторія, формат, тема. Основне завдання учня в рамках цієї діяльності - висловити, описати та розповісти основні міркування на задану тему з точки зору певного обраного персонажа, вживаючись у роль. При цьому учень має врахувати особливості аудиторії, до якої він звертається та обрати потрібний формат тексту. У відео  Інна Большакова на прикладах пояснює, як вчитель може використати таку методику в класі та які інструменти використовувати для кращої організації цієї діяльності.
Стратегія розвитку критичного мислення «Кубування»
Розгляд суті методики кубування – допомогти учню створювати повноцінні тексти описи або тексти міркування. Також цю методику використовують для обговорення з учнями різних тем, які вони вже знають, для виявлення так званих “темних місць”.  Для того, щоб використовувати цю методику знадобиться куб, який можна виготовити самостійно з цупкого паперу, тканини, або інших матеріалів. На кожній грані фігури написано вказівки, які повинен використовувати учень розмірковуючи про певну тему. Це повинно допомогти школярам комплексно осмислювати та описувати тему, яку вони вивчають.
«Щоденні 5» (Письмо для себе)
У відео демонструється основне завдання методики «Щоденні 5» (Письмо для себе) – розвивати у дітей бажання письмово викладати власні думки. “Письмо для себе – це письмо у вільній формі, без зосередження на правилах і структурі. Цей вид діяльності як гра без жорстких правил, що спонукає до творчості, появи нових ідей та самовираження”, - зазначає Марина Пристінська.
«Щоденні 5» (Робота зі словами)
Надання порад в роботі зі словами за сучасною методикою «Daily5» - систематична щоденна робота: 5 діяльностей, які всі діти класу виконують  впродовж 20 хвилин. Щоденна робота зі словами – це щоденна діяльність, яка орієнтована на правильне написання слів та обов’язкове їх тлумачення.



Англійська мова
Вступне слово
У відео Тетяна Бєляєва зазначила, що модель викладання англійської мови та роль учителя на уроці поступово має бути змінена. Від учителецентризму переходимо до учнецентризму, обираємо такі моделі проведення уроків, щоб учні більше працювали, а вчитель грав роль старшого помічника та координатора.
Ключові зміни
Розгляд ключових змін в оновленій програмі: запровадження ввідного усного курсу, спрощення вимог до письма, скорочення обсягів висловлювання, уточнення вимог до фонетичної лінгвістичної компетенції та ін.
Усний курс
Поради під час подання усного курсу. Використання ляльки як “носія” англійської мови для наочності.  Лялька має спілкуватися лише англійською і допомагати вчителю та учням урізноманітнювати уроки. Розгляд скорочень обсягів письма у  першому класі.
Фонетичний фокус
Розгляд вимог до фонетичної компетенції в оновленій програмі та розширених тем спілкування.
Письмо
Опис скорочених обсягів письма в оновленій програмі. Методика використання діалогів та поради під час проведення рухливих ігор на уроках англійської мови.
Міні-проекти
Розгляд ще одного цікавого способу вивчення англійської – створення проектів. Це можуть бути як складніші проекти, так і прості, на кшталт створення англомовних плакатів. На відео детально пояснюється, як проводити проектну діяльність та даються корисні поради вчителям, як зробити проект максимально корисним для засвоєння англійської мови.


Математика
Вступне слово
У відео Світлана Скворцова зазначила, що ми маємо навчати дітей математики не просто заради того, щоб вони опанували цей навчальний предмет, а щоб підготувати їх до майбутнього дорослого життя у швидкозмінному світі. Сьогодні неможливо уявити повсякденну і професійну діяльність людини без використання математичних методів для розв’язування проблем, тому дитина має розуміти, як використовувати математику для успішного пізнання світу. Опис «принципу ножиць» при розгляді істотних ознак оновленої програми. Розгляд принципів побудови оновленої програми.
Ключові зміни
У відео розглядаються ключові зміни в оновленій програмі. Так, оновлення програми відбулося за рахунок мінімізації вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів. Демонстрація підготовчої роботи до ознайомлення з переставним законом додавання.
Розуміння навчальної інформації
Розглядається та демонструється принцип розуміння навчальної інформації учнем, для вільного застосування ним своїх знань, що унеможливлює механічне заучування.  Розуміння навчальної інформації досягається при виконанні практичних завдань. Поради щодо впровадження оновленої програми в навчальний процес.
Оновлена програма з математики. Перший клас
Демонстрація оновленої програми з математики в першому класі. Розглянуто питання про вивчення чисел першого десятку за оновленою програмою.
Ознайомлення із порівнянням чисел
У відео розглядається вивчення порівняння чисел у початковій школі та демонструються способи порівняння чисел.
Порівняння чисел. Склад числа
Розгляд та надання порад щодо вивчення порівняння чисел у початковій школі, а також складу числа.
Табличне додавання і віднімання чисел
У відео демонструються особливості навчання табличного додавання і віднімання чисел з переходом через розряд за оновленою програмою.
Табличне множення і ділення
У відео розглядаються особливості навчання учнів табличного множення і ділення за оновленою програмою.
Додавання і віднімання частинами
Розгляд у відео викладання додавання і віднімання чисел частинами в початковій школі. Демонстрація прийому округлення


Інформатика
Вступне слово
У відео вчитель початкової школи, сертифікований вчитель Google Наталія Саражинська зауважила, що робота з електронними текстами, картами, творами мистецтва та діаграмами в Інтернеті – наскрізні вміння, яких навчатимуться діти початкової школи на уроках Інформатики та які знадобляться їм у повсякденні і навчанні.  ТакожувідеозазначаєтьсяякзробитиІнформатикудляучнівпочатковоїшколизахопливоюіпотрібною, аджезгіднозоновленоюпрограмою, дитинамаєвмітивиконуватидіїнастаціонарному, портативномутабудь-якомумобільномупристрої, незалежновідзавантаженихопераційнихсистем. Крім того, дитина має виконувати необхідні завдання не лише за допомогою інстальованих на комп’ютер програм, а й користуючись інтернет-ресурсами
Інформація
У відео пояснюється, як із допомогою інтерактивних ресурсів та ігор навчити дітей безпечної роботи в Інтернеті, як відрізняти публічну і приватну інформацію.
Комп'ютери та інші пристрої
У відео йдеться про те, що важливе завдання вчителя – продемонструвати навчальні можливості кожного електронного пристрою, до якого має доступ дитина, і показати, що знання з Інформатики важливі для опанування більшості навчальних предметів. Демонстрацією навчальних можливостей комп’ютера можуть бути вправи для сприймання текстів через “електронні читанки” або ознайомлення з навчальними сайтами, де розміщена яскрава дитячалітература. Важливо, щоб матеріал був дійсно необхідний для уроків Літературного читання, Української та Англійської мов, образотворчого і музичного мистецтв та інших предметів.
Інтернет
У відео робиться особливий наголос на розумінні  дитиною авторського права, а також пояснюється, як цікаво розказати про мережеві ресурси, браузери, хмарні сервіси тощо.
Графіка
У відео демонструється вивчення графіки в оновленій програмі з Інформатики, так як вона доповнена темою “Подорожі віртуальними музеями та мистецькими галереями”. Варто звернути увагу на зміст програми з образотворчого мистецтва та добрати для роботи на уроці такі шедеври, що допоможуть ознайомитись із різними видами мистецтв. Зокрема, на сторінках культури та мистецтва Google учитель може заздалегідь створити власну колекцію, додати до неї вибрані твори.


Літературне читання

Вступне слово
Відеозвернення авторки дитячих книжок та арт-менеджерки – Тетяни Стус (Щербаченко) до вчителів. Пояснюється, яким чином вчителі можуть комунікувати з сучасними авторами та що таке нова Хрестоматія.
Тетяна Стус (Щербаченко)
Відеозвернення авторки дитячих книжок та арт-менеджерки. Тетяна – керівниця проекту промоції дитячого читання «BaraBooka. Простір української дитячої книги», експерт та співзасновниця рейтингу видань для дітей та підлітків «Рейтинг критика», член журі премій та рейтингів у галузі дитячої літератури («Джури», «Коронація слова», «Книжка року», «Великий їжак» та ін.). Авторка програм-інтенсивів з літературної освіти для дітей та підлітків.
Катерина Бабкіна
Відеозвернення української письменниці, сценариста, драматурга. Тексти Катерини перекладені польською, німецькою, англійською, шведською, французькою, румунською, чеською та російською мовами, а у 2013 році її роман «Соня» було включено у список «Книги року BBC». Авторка коротких метрів, які отримують визнання і нагороди, поетичних збірок та повістей, про які чув ледь не кожний українець, наразі звертається до вчителів, учнів та їхніх батьків. Скористайтеся цією можливістю у своїх класах, покажіть діткам тих, чиї твори вони вивчають і, звичайно, розповсюджуйте!
Іван Андрусяк
Відеозвернення поета, дитячого письменника, прозаїка, літературного критика та перекладача. Лауреат першої премії конкурсу творів для дітей «Золотий Лелека» (2008), міжнародної премії «Corona Carpatica» (2010). Повість Івана Андрусяка «Вісім днів із життя Бурундука» увійшла до престижного щорічного каталогу найкращих дитячих видань світу «Білі ворони 2013» (White Ravens 2013). Лауреат Корнійчуковської премії 2016 року – першої премії в номінації «Поезія для дітей» – за збірку «Лякація»
Анатолій Качан
Відеозвернення автора 17 книжок для дітей, випущено понад 700 тисяч примірників. Публікації в зарубіжних виданнях, пісні, написані у співавторстві з відомими українськими композиторами, численні статті та інтерв'ю. Здобутки цієї людини мають відображення в його очах, тож дивіться.
Оксана Кротюк
Відеозвернення української дитячої письменниці. Оксана – членом Національної спілки письменників України та Національної спілки журналістів України. Лауреат літературного конкурсу «Рукомесло» (2009).
Галина Ткачук
Відеозвернення письменниці та літературознавиця. Володарка великої кількості нагород та премій за свої твори. Перша премія Всеукраїнського конкурсу на найкращі твори для дітей «Золотий лелека» за повість «Вікно до собаки», премія книжкового рейтингу «ЛітАкцент року» у номінації «Проза й поезія для дітей», ТОП-6 найкращих видань для дітей від порталу БараБука, Топ-10 найкращих книжок за «Рейтингом критика», це далеко не весь список.
Олександр Дерманський
Відеозвернення українського дитячого письменника, поета, члена Національної спілки письменників України та дипломанта Міжнародної асамблеї фантастів «Портал».
Олеся Мамчич
Відеозвернення авторки чотирьох поетичних збірок та книжки для діточок «А на нас упав ананас». Її тексти перекладені англійською, польською, німецькою, білоруською, російською, литовською, латиською, мовами та івритом, публікувалися в літературних часописах Литви, Латвії, Білорусі, Росії, Іраїлю.
Валентина Вздульська
Відеозвернення дитячої письменниці, автори повістей «Вертихвіст», «Різдво для Ніни», книжки-картинки «Подорож листа» та ін. Співзасновниця блогу про сучасну дитячу літературу «Казкарка» та «Рейтингу критика: найкращі дитячі та підліткові книжки року».
Олександра Кочубей
Відеозвернення дитячої письменниці, яка написала та проілюструвала повість «Сім нескладух Говорухи» та перемогла у конкурсі «Напишіть промене книжку» від видавництва «Фонтан казок».
Леся Воронина
Відеозвернення української письменниці, перекладачки. Леся Воронина – членом Спілки письменників України та Асоціації українських письменників. Серед останніх відзнак зазначимо, що Леся лауреат конкурсу «Книжка року Бі-бі-сі» (2008), першої премії Національного конкурсу «Найкраща книга України 2009», за книжку «Сни Ганса-Християна». Дипломант Міжнародного літературного конкурсу романів, кіносценаріїв і п'єс «Коронація слова — 2010» за роман «У пошуках Оґопоґо». Переможець конкурсу «Дитяча книга року ВВС» (2012).
Лариса Денисенко
Відеозвернення української письменниці, адвокатки, правозахисниці та телеведучої. Книга «Танці в масках» посіла 1-е місце у рейтингу Найкраща українська книга в жанрі белетристика журналу Кореспондент за 2007 рік. Авторка понад 10 книжок.
Про обсяг і характер домашніх завдань для учнів початкової школи               МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 1/9-468 від 29.12.2001
                                      Міністерству освіти
                                      Автономної Республіки Крим,
                                      управлінням освіти і науки
                                      обласних, Київської та
                                      Севастопольської міських
                                      державних адміністрацій,
                                      обласним інститутам
                                      післядипломної педагогічної
                                      освіти


         Про обсяг і характер домашніх завдань для учнів
                         початкової школи


     Відповідно до Закону "Про загальну середню освіту" ( 651-14 )
з 1 вересня 2001 року розпочався перехід на новий зміст, структуру
та єдиний 4-річний термін навчання учнів початкової школи.
     Головним завданням      початкової       ланки       сучасної
загальноосвітньої  школи є забезпечення умов для інтелектуального,
соціального, морального, фізичного розвитку і саморозвитку кожного
учня,  що  реалізуються через оновлення змісту навчальних програм,
методики проведення уроку,  форм  організації  навчально-виховного
процесу, в тому числі й організації домашньої самостійної роботи.
     Основною метою домашніх завдань є: закріплення, поглиблення і
розширення знань, набутих учнями на уроці; підготовка до засвоєння
нового матеріалу;  формування в дітей уміння самостійно працювати;
розвиток їх пізнавальних інтересів, творчих здібностей тощо.
     Ефективність домашніх завдань визначається дотриманням певних
вимог до їх організації:
     - розуміння учнями поставлених перед ними навчальних завдань;
     - врахування вікових та індивідуальних особливостей школярів,
їх  пізнавальних  можливостей,   специфіки   кожного   навчального
предмета, складності матеріалу, характеру завдань та ін.;
     - формування  загальнонавчальних  умінь  і  навичок   (уміння
правильно  розподіляти час,  встановлювати послідовність виконання
завдань,  виділяти головне,  використовувати  попередньо  вивчений
матеріал, застосовувати наявні знання тощо).
     Домашні завдання   (самопідготовка)   вдома   та   в    групі
продовженого   дня  слід  виконувати  в  умовах,  що  відповідають
гігієнічним і педагогічним вимогам.
     Раціональна організація  самопідготовки  (виконання  домашніх
завдань)  сприятиме  збереженню  здоров'я  учнів,  високого  рівня
функціонального стану їх організму протягом дня.
     Особливої уваги вчителів і вихователів при виконанні домашніх
завдань  в  умовах роботи групи продовженого дня потребують діти з
ослабленим здоров'ям  та  такі,  які  внаслідок  індивідуальних  і
типологічних  особливостей  нервової  системи не можуть виконувати
одночасно завдання з іншими учнями.  Таким дітям не рекомендується
регламентувати  час на виконання певних видів робіт,  для них слід
практикувати додатковий відпочинок.
     При визначені  форм,  характеру,  змісту,   обсягу   домашніх
завдань,  методів  їх  організації необхідно враховувати специфіку
навчального предмета,  пізнавальні можливості  учнів,  їх  вольові
якості та уподобання тощо.
     У початкових класах можливі як усні,  так і письмові  домашні
завдання;  індивідуальні,  що  заохочують,  стимулюють  школяра до
навчання, пізнання, розвивають індивідуальні здібності та інтереси
дитини; групові та парні, що направлені на дослідницьку, пошукову,
аналітичну роботу, співпрацю, співдружність тощо; репродуктивного,
конструктивно-варіативного та творчого характеру.
     Домашні завдання  можна  диференціювати  в   залежності   від
підготовки   учнів,  їх  індивідуальних  особливостей  сприйняття,
пам'яті, мислення, урізноманітнюючи при цьому зміст домашніх робіт
та  їх  характер.  Доцільно  надавати  право  учням вибирати серед
різних  запропонованих  варіантів   (рівнів)   завдання   як   для
індивідуального  виконання,  так і для роботи в парах чи невеликих
групах.
     При визначенні   обсягів   домашніх   завдань   необхідним  є
врахування темпу і ритму роботи учнів,  навантаження їх навчальною
роботою цього та наступного днів, стану їхнього здоров'я.
     У 1-ому класі домашні завдання не задаються.
     У 2 - 4 класах обсяг навчального матеріалу для домашніх робіт
орієнтовно повинен становити 1/4 обсягу,  виконаного на  уроці,  і
бути  таким,  щоб  витрати  часу на їх виконання не перевищували у
2-му      класі  -  45 хв.,     у  3(2)   класі - 1 години 10 хв.,
у 4(3) класі - 1 год. 30 хв.
     Домашні завдання не рекомендується задавати на  канікули,  на
вихідні  та  святкові  дні.
     Добір завдань  для  домашньої  роботи,  інструктаж  щодо   їх
виконання  (повний,  стислий,  конкретний  тощо)  учитель продумує
завчасно і фіксує в поурочному плані - конспекті уроку.
     Домашнє завдання  може  бути  задано з предметів інваріантної
частини навчального плану,  з  будь-якого  розділу  програми,  але
тоді,  коли  його  доцільність  вмотивована.
     З основ  здоров'я  та  фізичної   культури,   основ   безпеки
життєдіяльності,  трудового навчання,  художньої праці,  мистецтва
(музики,  образотворчого мистецтва) домашні завдання,  як правило,
не задаються.
     Успішне виконання  учнями  домашніх  завдань  в  значній мірі
залежить від співпраці учителя (вихователя групи продовженого дня)
з   їхніми   батьками.  Важливо  переконати  батьків  у  тому,  що
дотримання оптимального  режиму  виконання  домашніх  завдань,  їх
посильна допомога і контроль за виконанням сприятимуть розв'язанню
основної  мети  навчальної  домашньої  роботи.   Вчитель   повинен
знайомити  батьків з основними програмовими вимогами до навчальних
предметів,  усного та писемного мовлення молодших  школярів  тощо,
повідомляти батьків про результати виконання домашніх завдань.
     Місце подачі домашнього  завдання  може  бути  на  будь-якому
етапі уроку.
     Не допускається подача домашнього завдання під час  чи  після
дзвінка на перерву,  після уроків,  оскільки воно в повній мірі не
фіксується дітьми;  учні позбавлені можливості ставити  запитання;
учитель не встигає пояснити суть завдання.
     Форми перевірки домашнього завдання можуть бути різними:
     фронтальна, індивідуальна,         колективна,         само-,
взаємоперевірка,  творча тощо.  Вибір форми контролю залежить  від
змісту, виду і мети домашнього завдання.
     Домашні завдання повинні перевірятися  вчителем  систематично
(див.  "Система  контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів
початкової школи", 2001 р.).
     Контроль та    відповідальність   за   перевантаження   учнів
домашніми  завданнями  покладається  на  заступника  директора   з
навчально-виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу.



 Заступник Державного секретаря                  Г.Г. Науменко

EdEra пропонує відео з математики для 1-4 класів 



Методичні рекомендації у післябукварний період 

навчання

pisljabukvarnyy.pdf




Семінар для вчителів початкових класів
на тему" Сугестивна технологія навчання"
https://drive.google.com/file/d/0B1Ei9hPPUyjZOG1sSktUY1hza1k/view?usp=sharing


Презентація на тему "Сугестивне навчання"
https://drive.google.com/file/d/0B1Ei9hPPUyjZMnpENl9Ia2Fxbms/view?usp=sharing


Презентація на тему "Сугестопедагогіка".
https://drive.google.com/file/d/0B1Ei9hPPUyjZY0o4dGtLNExleUE/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B1Ei9hPPUyjZOG1sSktUY1hza1k/view?usp=sharing

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-305 від 26 червня 2015 року
Органи управління освітою обласних, Київської
міської державних адміністрацій,
інститути післядипломної педагогічної освіти,
загальноосвітні навчальні заклади
Про вивчення базових дисциплін у
загальноосвітніх навчальних закладах
у 2015/2016 навчальному році
Міністерство освіти і науки надсилає для практичного використання укладені спільно з Національною академією педагогічних наук України методичні рекомендації щодо вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році, що додаються.
Просимо довести зазначену інформацію до відома вчителів та методистів.
Заступник Міністра                                                            Павло Полянський

Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від   26.06.  2015 р. №  1/9-305


Особливості вивчення базових дисциплін
у загальноосвітніх навчальних закладах
 у 2015/2016 навчальному році

Особливості вивчення базових навчальних дисциплін у 2015/2016 навчальному році пов’язані, першою чергою, зі змінами, внесеними до навчальних програм. 
На виконання наказів Міністерства освіти і науки  України
від 05.11.2014 № 1275 «Про проведення експертизи та громадського обговорення типових навчальних планів та навчальних програм для початкової школи» та
від 06.02.2015 № 100 «Про розвантаження навчальних програм для учнів 5 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» до навчальних програм внесено зміни, спрямовані на їх розвантаження, врахування вікових особливостей розвитку дитини, відповідність сучасному розвитку науки та технологій.  
Після громадського обговорення та розгляду Колегією Міністерства зміни до програм були затверджені наказами МОН:
1) № 149 від 22.12.2014 «Про затвердження змін до навчальних програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з української мови, літературного читання, математики, природознавства, «Я у світі», інформатики, російської мови для шкіл з російською мовою навчання, української мови для шкіл з навчанням російською мовою;
2) № 584 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-3-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з української мови, літературного читання, математики, природознавства, «Я у світі», інформатики, російської мови для шкіл з російською мовою навчання, української мови для шкіл з навчанням російською мовою;
3) № 585 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня», яким затверджено зміни та надано гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки» програмам для 5 – 9 класів з таких навчальних предметів: українська мова, українська література, зарубіжна література, іноземні мови, історія України, всесвітня історія, математика, біологія, фізика, хімія, географія, інформатика, трудове навчання, українська мова для шкіл з навчанням російською мовою, українська мова для шкіл з навчанням молдовською мовою, українська мова для шкіл з навчанням румунською мовою, українська мова для шкіл з навчанням польською мовою, українська мова для шкіл з навчанням угорською мовою, болгарська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою, мова іврит для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою,  молдовська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням молдовською мовою, польська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою, польська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням польською мовою, російська мова для шкіл з навчанням українською мовою (початок навчання з 1-го класу), російська мова для шкіл з навчанням українською мовою (початок навчання з 5-го класу), російська мова для шкіл з навчанням російською мовою, румунська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (початок вивчення з 1 класу), румунська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (початок вивчення з 5 класу), румунська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською мовою, словацька мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою, угорська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням угорською мовою, інтегрований курс «Література» (молдовська та зарубіжна), інтегрований курс «Література» (польська та зарубіжна), інтегрований курс «Література» (російська та зарубіжна) для шкіл з навчанням російською мовою, інтегрований курс «Література» (румунська та зарубіжна), інтегрований курс «Література» (словацька та зарубіжна),
Навчальні програми зі змінами розміщено на сайті  (http://iitzo.gov.ua/serednya-osvita-navchalni-prohramy/). Програми позбавлені жорсткого поурочного поділу, вчителі можуть обирати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась логіка його викладу.
Обласні, районні та міські методичні кабінети (об’єднання) не можуть втручатися в такі питання, оскільки це винятково компетенція вчителя.
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті Міністерства (www.mon.gov.ua).
  Дозволяється використовувати підручники з відповідним грифом Міністерства, що видані в попередні роки, враховуючи при цьому зміни у програмах.
Щодо додаткової навчально-методичної літератури, то вчитель вільний у її виборі й може застосовувати таку, що найкраще реалізовує його методику навчання.
Також залишаються актуальними методичні рекомендації Міністерства щодо організації навчально-виховного процесу і вивчення базових дисциплін попередніх років. Тексти методичних рекомендацій розміщені на сайті МОН (http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations) та в Інформаційних збірниках Міністерства освіти і науки відповідних років.
Відповідно до наказу МОН України від 08.05.2015 № 518 змінено назву предмета "Світова література" на "Зарубіжна література".
Необхідно також врахувати в роботі листи Міністерства від 3 червня 2014 р.                №1/9-282 «Про формування класів з навчанням українською мовою, мовами національних меншин та вивчення цих мов», від 6 червня 2014 р. № 1/9-299 «Про забезпечення права представників кримськотатарського народу на здобуття загальної середньої освіти рідною мовою чи вивчення цієї мови» щодо неприпустимості звуження конституційних прав громадян на здобуття освіти українською мовою, мовами національних меншин чи вивчення цих мов, а також забезпечення освітніх прав представників кримськотатарського народу.
На відміну від підходів до укладання методичних рекомендацій про вивчення предметів, що практикувалися упродовж багатьох років і в яких нерідко з року в рік переповідалися добре відомі вчителям-практикам і методистам загальнодидактичні концепції та підходи до навчання дітей, у цьогорічних рекомендаціях переважно йдеться про нововведення.
                                  
Початкова школа
З метою розвантаження навчальних програм для учнів початкової школи наказами Міністерства освіти і науки України від 22.12.2014 № 1495 «Про затвердження змін до навчальних програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» та від 29.05.2015 № 584 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-3-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» затверджено зміни до таких програм: «Українська мова», «Літературне читання», «Математика», «Природознавство», «Я у світі», «Інформатика», «Українська мова для шкіл з навчанням російською мовою»,  «Російська мова для шкіл з російською мовою навчання». Рекомендації щодо використання навчальних програм уміщено в пояснювальних записках до них. Зміни, внесені до програм, оприлюднено на сайті МОН: http://www.mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html.
У навчальних програмах для 1-4 класів з метою запобігання надмірного контролю уточнено і конкретизовано державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів. Такі поняття, як «знає», «пояснює», «досліджує» змінено на «має уявлення», «розуміє», застосовує»На відміну від попередньої редакції програм, у змінених програмах резервні години не передбачено. Завдяки цьому збільшиться кількість годин на вивчення складних тем; вчитель матиме більше можливостей викладати матеріал ритмічно, маючи час на закріплення і повторення учнями засвоєного ними матеріалу.
У 4 класі учні продовжують вивчати природознавство, «Я у світі», інформатику.
У навчальній програмі з української мови збільшено тривалість букварного періоду з 76 до 89 годин за рахунок скорочення післябукварного періоду з 29 до 16 годин. Також удосконалено соціокультурну змістову лінію, яка представлена такими розділами: «Сім’я», «Школа», «Громадські місця», «Рідний край», «Батьківщина». Розвантаження змісту навчального матеріалу відбулось за рахунок вилучення таких складних для засвоєння молодшими школярами тем, як «Складне речення», «Відміни іменників», «Дієвідміни дієслів».
У програмі з української мови для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою для 4 класу вилучено тему «Складне речення». В оновленій програмі також вилучено вимоги щодо формування умінь відмінювати іменники чи прикметники, визначати відмінок, особу в окремо взятих словах. Натомість сформульовано вимоги щодо вміння правильно вживати закінчення того чи іншого відмінка, особи, під час побудови словосполучень, речень тощо. Отже, вчитися правильно вживати відмінкові форми учні мають на підставі спостережень за відмінностями у закінченнях того чи іншого відмінка під час побудови словосполучень, речень, створення текстів.
Навчальною програмою з російської мови для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою у 4 класі  передбачає удосконалення навичок діалогічного та монологічного висловлювання.
        У програмі з російської мови для загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання також змінено соціокультурну змістову лінію.
З метою набуття комунікативного досвіду школярам на матеріалі лінгвістичних понять або життєвих реалій пропонується розв'язання  типових для дітей цього віку життєвих мовленнєвих ситуацій на групову та парну взаємодію (дати відповідь на запитання або пропозицію, перепитати й повторно пояснити без роздратування, довести без категоричності, з повагою до іншої позиції, дібрати власні аргументи). Урізноманітнюється й узагальнений зміст діалогів: запитання – уточнювальне запитання – уточнення запитання – відповідь; пропозиція – уточнювальне запитання – відповідь – відмова – аргументація власної позиції – відповідь.
Зміст навчального матеріалу розвантажено за рахунок вилучення окремих тем, що виявились складними для засвоєння молодшими школярами (наприклад, «Складне речення»).
У пояснювальній записці до програми з літературного читання уточнено, що перелік творів, визначених змістовою лінією «Коло читання» щодо кожного класу, є рекомендованим.
До  програми для 4 класу внесено зміни щодо кількості творів, які учні повинні знати напам'ять: віршів – 8, уривків прозових творів – 2.
У контексті курсу літературного читання для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин для              4 класу особлива увага належить звернути на  змістову лінію «Формування і розвиток навички читання» щодо змісту та особливостей роботи над формуванням навички читання вголос, яка охоплює техніку (спосіб читання, правильність чіткість, виразність, темп) та смислову сторону – розуміння прочитаного.
Для формування навички читання мовчки та розуміння прочитаного у програмі пропонується виконувати спеціальні завдання.
Програма з літературного читання для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою  для 4 класу не зазнала змін. Підходи до роботи з учнями та формування компетентностей ті ж самі, що й у попередньому навчальному році.
У програмі з математики  перерозподілено теми між класами, уніфіковано термінологію, якою мають послуговуватися вчителі задля наближення навчального матеріалу до вікових особливостей молодших школярів (наприклад, поняття «множина» замінено до більш доступне: «група предметів»; «корінь рівняння» – на «розв’язок рівняння»; змінено назви деяких законів дій («розподільний закон» на «множення суми на число»; вилучено поняття «математична модель» і т.і.); узгоджено зміст і назви розділів (наприклад, у розділі «Аналіз і систематизація вивченого» не передбачається   вивчення нового матеріалу).
Також частково змінено структуру і зміст навчальної програми з природознавства для 1-3 класів. Суттєво змінено і систематизовано програму для 4 класу. Розділи структуровано за принципами концентричності та змістового узагальнення. Змінено окремі форми організації навчально-пізнавальної діяльності школярів (наприклад, дослідницький практикум на навчальний проект; змістове наповнення Теми 5 «Запитання до природи» інтегровано в інші теми).
До програми «Я у світі» для 4 класу додано тему «Співробітництво країн у питаннях збереження природи, ведення господарства, культурного обміну». Під час вивчення цієї теми, слід звернути увагу учнів на глобальну екологічну кризу та співробітництво країн у напрямі її подолання, на проблему зменшення природних ресурсів та необхідність заощадливого ставлення до використання їх, зокрема кожним учнем у побуті. Водночас у межах цієї теми учитель зосереджує увагу школярів на важливості толерантного ставлення до людей інших національностей, віросповідання та ін.
При плануванні роботи з інформатики у 4 класі вчителю необхідно звернути увагу не тільки на зміст навчального матеріалу, який було розвантажено, а й на державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, які уточнено з метою запобігання надмірного контролю.
Звертаємо увагу на те що, тема «Графічний редактор» є повторенням і закріпленням аналогічної теми, що вивчалася в 2-му класі, тому доцільно вивчати цю тему в 4-му класі на основі іншого графічного редактора.
Під час вивчення теми «Безпека дітей в Інтернеті» необхідно передбачити детальне ознайомлення учнів із правилами безпечної роботи в Інтернеті в процесі пошуку інформації, а також під час різноманітних Інтернет-спілкувань. Під час вивчення цієї теми доцільно проводити обговорення ситуацій, що можуть виникнути під час роботи в Інтернеті, використовувати різноманітні рольові ігри та ін. Водночас у програмі передбачено ознайомлення учнів з Інтернет-ресурсами, які вони можуть використати в своїй навчальній діяльності у процесі вивчення різних предметів, під час проведення міні-досліджень тощо.
Тема «Висловлювання. Алгоритми з розгалуженням і повторенням» продовжує алгоритмічну лінію курсу. У процесі вивчення цієї теми потрібно періодично звертатися до життєвого досвіду учнів, добирати разом з ними і аналізувати алгоритми, які вони використовувалися під час вивчення інших предметів, у їхній повсякденній діяльності, у діяльності їхніх батьків, друзів, знайомих тощо.
До програми з основ здоров’я для 4 класу зміни не вносились. Під час вивчення цього предмета особливу увагу рекомендуємо звернути на такі теми, як «Організація самонавчання і взаємонавчання», «Вплив телебачення, комп’ютерів і мобільних пристроїв на здоров’я», «Безпека у громадських місцях», «Вихід із непередбачуваних ситуацій поза межами домівки, школи», «Вибір і досягнення мети», «Заохочення однолітків до здорового способу життя». Актуальними нині є питання попередження тероризму, правила евакуації з громадських приміщень. Тож з урахуванням ситуації у конкретному регіоні програма може бути доповнена такими темами, як «Безпека в зоні воєнного конфлікту», «Евакуація із зони конфлікту» тощо.
До програм з трудового навчання, музичного мистецтва, образотворчого мистецтва та фізичного виховання також зміни не вносились.


Для задоволення фізіологічних потреб учнів під час проведення уроків рекомендуємо використовувати на уроках фізкультурні хвилинки, пересаджувати дітей, об’єднуючи їх у групи, пропонувати активні види діяльності тощо.
МІНІСТЕРСТВО  ОСВІТИ  І  НАУКИ  УКРАЇНИ

Пр. Перемоги, 10,  м. Київ, 01135,тел. (044) 481-32-21, факс (044) 481-47-96
E-mail:ministry@mon.gov.ua, код ЄДРПОУ 38621185



Від   16.02.16  №1/9-81
На №____________ від _____________
Департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій
Інститути післядипломної педагогічної освіти



Про методичний посібник
«Навчіть дитину захищатися»


Міністерство інформує про методичний посібник «Навчіть дитину захищатися» для фахівців, які працюють з дітьми старшого дошкільного та молодшого шкільного віку з питань попередження насильства над дітьми.
Посібник був схвалений для використання науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки ( протокол № 4 від 14 грудня 2015 року).
Матеріали розміщені у вільному доступі на сайті Міністерства в розділі «Позашкільна освіта, виховна робота, корисна інформація » за посиланням: http://mon.gov.ua/content/Новини/2016/02/15/manual-kindergarten.pdf
 


Заступник Міністра                                                                                 П.К. Хобзей







Березіна Н.О., 481-32-31

1 комментарий:

  1. Дякую за цікавий, змістовний матеріал, який стимулює вчителя до творчої роботи.

    ОтветитьУдалить